wtorek, 12 września 2017

Wtorek z plusem

''Wtorek z Plusem''
Nauczyciel przyjmuje dziecko do środowiska szkolnego. Jest tam „gospodarzem” i jego obowiązkiem jest wspomóc dziecko w zaaklimatyzowaniu się. Dzieci są różnorodne i często nie spełniają oczekiwanych norm zachowania przewidzianych przez nauczycieli. Do tych norm nauczyciel chce dziecko dopasować – natychmiast – i stąd rodzą się konflikty. Dotyczy to tych dzieci, które tych norm nie spełniają. Należy jednak pamiętać, że misją szkoły jest wspomaganie rozwoju dzieci, nabywanie przez nich wiedzy i umiejętności na miarę swoich możliwości psychoruchowych. To dziecko jest podmiotem, a nie obowiązujące normy, rozumiane w sensie pedagogicznym. Oczywiście dziecko musi podporządkować się zasadom i ponosić konsekwencje, ale muszą być one dopasowane do indywidualnego funkcjonowania każdego dziecka.

Norma w szkole:
-siedzi spokojnie i prosto w ławce,
-słucha ze zrozumieniem,
-odpowiada tylko na pytania,
-wykonuje polecenia,
Tymczasem norma zachowania sensomotorycznego dla dziecka z dezintegracją to:
-wiercenie się, kręcenie się i gadanie byle tylko gadać - brak równowagi statycznej, aktywny odruch pierwotny Galant,
-musi się ruszać, wstaje, siada, zmienia pozycję – zaburzenia przedsionkowe,
-przekłada w rękach przedmioty – aktywny odruch chwytny odpowiadający za pisanie i mowę,
-strach przed nowymi sytuacjami, bodźcami wywołuje wycofanie lub agresję,
-aby się skoncentrować na zadaniu musi się wiercić i przekładać przedmioty.
Należy pozwalać dziecku na takie zachowania, mobilizować do pracy, stwarzać warunki odnoszenia sukcesu, udzielać wsparcia podczas zadań wymagających dłuższego skupienia, określać zbiór zasad do przestrzegania, aby stwarzać bezpieczny dla ucznia obszar fizycznego i psychoruchowego zachowania.
Dorota Rudzińska-Friedel

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gra Sekwencje