sobota, 16 września 2017

Czwartek z plusem

''Czwartek z Plusem''
NUDA
Dzieci nadaktywne często mówią, że się nudzą, zmieniają aktywność, wciąż są znudzone i złe z tego powodu.
Odczucie nudy jest związane z koncentracją uwagi. Jeśli dziecko nie może się skoncentrować to sygnalizuje, że się nudzi. Wszystko co trudne (a wiadomo, że koncentracja jest najtrudniejsza) jest oprotestowane i nazwane nudą.
Koncentracja na zadaniu sensorycznym jest nudna w szczególności, ponieważ zadanie intelektualne niesie za sobą element informacyjno-poznawczy. Z kolei rozwiązywania zagadki/nagrody, jako przerywnik nudnego zadania jest atrakcyjną formą przyciągania uwagi.
Jednak koncentracja w dłuższym czasie jest związana z aktywnością sensoryczną. Aktywność sensoryczna (trening w tym zakresie) buduje równowagę statyczną, która jest podstawą koncentracji uwagi. Bez tej podstawy, trening w tym zakresie intelektualno-poznawczym będzie przynosił efekt częściowo i pozornie. Będzie czynił uwagę dłużą podczas systematycznego treningu, ale nie doprowadzi do tego, że koncentracja i skupienie uwagi w dłuższym czasie będzie efektywniejsze.
Dlaczego ćwiczenie: liczenie ile razy kulka przejdzie przez środek ekranu jest nudne – bo nie utrzymujemy wzroku na zadaniu, gałki oczne nie współpracują ze sobą, inne bodźce w otoczeniu są ważniejsze i trzeba je sprawdzić. Brakuje koncentracji uwagi więc tłumaczymy, że zadanie jest nudne.
W przypadku zadania intelektualno-poznawczego zasada jest dokładnie taka sama tłumaczenie intelektualne – nudne, za trudne.
Dziecko intuicyjnie ocenia zadanie skanując je powierzchownie wzrokiem. Jeśli zadanie graficznie przybiera skomplikowaną formę dziecko odrzuca je, nie podejmuje jego realizacji lub/i oprotestowuje wykonanie, zmienia sobie polecenie na wygodne dla formy (zależne od wieku).
Dorota Rudzińska-Friedel

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gra Sekwencje