czwartek, 7 września 2017

Wtorek z plusem


,,Wtorek z plusem''
Pytania w komunikacji
Dla dobrego schematu komunikacji potrzebne są odpowiednie wzorce. Dziecko musi znać odpowiednie zasady porozumiewania się – w jaki sposób musi zadawać pytania, aby odpowiedź była konstruktywnym fragmentem kształtowania wiedzy o świecie, ludziach, zależnościach. Obok wiedzy ogólnej i jej posegregowania wg kategorii, obok konstrukcji zdania jako wiedzy potocznej, obok znajomości uczuć, emocji, potrzeb, zachowań oraz zależności z nich wypływających, następny element to umiejętność zadawania pytań, tak aby dowiedzieć się jak najwięcej o świecie, zjawiskach, ludziach i zależnościach między nimi występujących. Umiejętność zadawania pytań rodzi umiejętności stylistycznej wypowiedzi na zadany temat. Nie jest to ważne jakim systemem się porozumiewamy i jak bardzo skrótowa lub rozbudowana jest to forma, ale najważniejsze jest kształtowanie umiejętności porozumiewa się celowego – poznaję i dzielę się swoją wiedzą, określam swoje uczucia i emocje. Określam swoje poglądy i potrafię znaleźć argumenty nie używając nieadekwatnych zachowań do poleceń porozumiewania się.
Każde dziecko ma do tego prawo i każde dziecko po odpowiednim treningu oraz zastosowanych odpowiednich form pracy, dostosowań technicznych i merytoryczny – może osiągnąć te umiejętności.
Dorota Rudzińska-Friedel


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gra Sekwencje