piątek, 14 lipca 2017

Myśli TG

,,Czwartek z plusem''
„Myśli TG”
Wolność prawdziwa oznacza rozpoznanie własnych granic i nie wychodzenie poza nie, ponieważ grozi to niebezpieczeństwem. Wolność to rozumienie podstawowych wartości (dobro, zło w kategoriach moralnych relacjach) oraz mądrość w podejmowaniu decyzji w granicach bezpieczeństwa.
Wolność bez granic to anarchia, która nie prowadzi do niczego. Jeśli dziecko nie ma granic, wolno mu wszystko. Tak naprawdę nie czuje się ani szczęśliwe, ani bezpieczne i wciąż poszukuje granic postępowania i zabawy. Niestety, w takim wypadku pojawia się zachowanie aspołeczne, aroganckie, agresywne i nieakceptowane społecznie, poza ogólnie przyjętymi normami społecznymi. Wolność emocjonalna również ulega tzw. przesunięciu. Dziecko działa spontanicznie, ponieważ nie ma zdolności decyzyjnych w obliczu doświadczeń.Dziecko wychowuje się i myśli w ramach granic, które ustala dorosły. Jeśli nie ma wyznaczonych granic to nie ma bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo to wolność. Bez granic nie ma wolności. Dziecko bez wyznaczonych granic żyje w ciągłym roztargnieniu i chaosie, więc nie może adekwatnie podejmować swoich małych decyzji w sposób zgodny z przyjętymi normami zachowań i bezpieczeństwa fizycznego. Nie może myśleć w sytuacjach zagrożenia. Zagrożenie i strach wywołuje różne reakcje somatyczne, histeryczne i ucieczkowe z różnym „obrazem klinicznym”. Dziecko jest zagubione. Wciąż w sytuacjach zagrożenia poszukuje granic, zasad, reguł i konsekwencji, uporządkowania, systematyki, czego dorosły nie daje w poczuciu źle pojmowanego wychowania bezstresowego.
Bezstresowe wychowanie i wolność dziecka jest ściśle związana z granicami, które dziecku wyznaczamy na miarę jego wieku, potrzeb fizycznych i emocjonalnych oraz rozwoju intelektualnego. Tylko dziecko bezpieczne ma poczucie, wyboru i w pełni uczy się wykorzystywać możliwości sensomotoryczne do procesu poznawania świata oraz możliwości intelektualnych do odbierania, kojarzenia, interpretowania oraz wykorzystywania informacji poznawczych.
WOLNOŚĆ = GRANICA = BEZPIECZEŃSTWO = ROZWÓJ
Bezstresowe wychowanie nie polega na tym, aby dziecko za wszystko głaskać i odizolować od przeszkód. Ważne, aby STRES destrukcyjny przerodzić w bezpieczeństwo oraz aby stres konstrukcyjny pozwolił dziecku myśleć kiedy pojawia się problem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gra Sekwencje