czwartek, 27 lipca 2017

Czwartek z plusem


Złote myśli TG
Rozwój sensoryczny – wewnętrzny, zewnętrzny dodany
Wewnętrzny rozwój odruchowo - sensoryczny uzależniony jest od tempa zmian rozwojowych, uwarunkowań biochemicznych i indywidualnego dziedziczenia genetycznego oraz biochemii metabolizmu odżywiania.
Uwarunkowania zewnętrzne to potencjał intelektualny, geny, uzdolnienia, cechy charakteru, rozwój osobowości, wychowanie, status społeczny jak i relacje rodzinne.
Wiedza, doświadczenie, potrzeby emocjonalne, potrzeby egzystencjalne tworzą podstawę mechanizmów zachowania i komunikacji, radzenia sobie w trudnych sytuacjach – kompensacji, tworzenia sytuacji trudnych, wygodnych i bezpiecznych, zabezpieczenie potrzeb emocjonalnych, spełnianie zachcianek, czyli radzenia sobie – kształtowania pressingu, wywierania wpływu na dorosłych.
Im większe ustępstwa ze strony dorosłych i mniejsze egzekwowanie zasad i norm tym silniejszy pressing i eskalacja zachowań ponadnormatywnych.
Odruchowe, impulsywne i intuicyjne działania, nieobjęte wolą i świadomością celu dają wraz z mechanizmami świadomościowymi mieszankę wybuchową. Wtedy takie dziecko, które krzyczy, gryzie, kopie, bo czegoś nie chce lub chce, a jednocześnie przybiera rolę ofiary (w oczach rodziców) znajduje pobłażanie, a następstwem takich negocjacji jest “przekupstwo nagrodzone”. W szkole zaś jest postrzegane jako niebezpieczne i wymagające, a także jako agresor, który potrzebuje specjalnych środków uwagi.
Niestety dzieci, które prezentują taki właśnie obraz rozwojowy jest coraz więcej.
Dysfunkcje w czasie przetwarzania sensorycznego skorelowane jest z nieadekwatnymi (do sytuacji i dziecka) praktykami wychowania np. : brakiem stawiania granic i wymagań owocującym zachowaniem ponadnormatywnym u dzieci i młodzieży. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zachowania te stawiają intuicyjne działanie na otoczenie. Zastają sytuację (płaszczyznę bezpieczeństwa), a nie celowe zachowanie, nakierowane na wyrządzaniu innym krzywdy czy upokarzaniu.
Coraz częściej młodzi rodzice chowają swoje pociechy w chaosie wychowawczym : dając im jeść i pić, kupują zabawki i rzeczy materialne tak by zaspokoić ich potrzebę posiadania. Przekupują swoje dzieci, nagradzają za wszystko i nie wyciągają konsekwencji. Oddając swoje pociechy do placówek edukacyjnych licząc na to, że dziecko zostanie wychowane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gra Sekwencje