Złote myśli TG
Rozwój sensoryczny – wewnętrzny, zewnętrzny dodany
Wewnętrzny rozwój odruchowo - sensoryczny uzależniony jest od tempa zmian rozwojowych, uwarunkowań biochemicznych i indywidualnego dziedziczenia genetycznego oraz biochemii metabolizmu odżywiania.
Uwarunkowania zewnętrzne to potencjał intelektualny, geny, uzdolnienia, cechy charakteru, rozwój osobowości, wychowanie, status społeczny jak i relacje rodzinne.
Wiedza, doświadczenie, potrzeby emocjonalne, potrzeby egzystencjalne tworzą podstawę mechanizmów zachowania i komunikacji, radzenia sobie w trudnych sytuacjach – kompensacji, tworzenia sytuacji trudnych, wygodnych i bezpiecznych, zabezpieczenie potrzeb emocjonalnych, spełnianie zachcianek, czyli radzenia sobie – kształtowania pressingu, wywierania wpływu na dorosłych.
Im większe ustępstwa ze strony dorosłych i mniejsze egzekwowanie zasad i norm tym silniejszy pressing i eskalacja zachowań ponadnormatywnych.
Odruchowe, impulsywne i intuicyjne działania, nieobjęte wolą i świadomością celu dają wraz z mechanizmami świadomościowymi mieszankę wybuchową. Wtedy takie dziecko, które krzyczy, gryzie, kopie, bo czegoś nie chce lub chce, a jednocześnie przybiera rolę ofiary (w oczach rodziców) znajduje pobłażanie, a następstwem takich negocjacji jest “przekupstwo nagrodzone”. W szkole zaś jest postrzegane jako niebezpieczne i wymagające, a także jako agresor, który potrzebuje specjalnych środków uwagi.
Niestety dzieci, które prezentują taki właśnie obraz rozwojowy jest coraz więcej.
Dysfunkcje w czasie przetwarzania sensorycznego skorelowane jest z nieadekwatnymi (do sytuacji i dziecka) praktykami wychowania np. : brakiem stawiania granic i wymagań owocującym zachowaniem ponadnormatywnym u dzieci i młodzieży. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zachowania te stawiają intuicyjne działanie na otoczenie. Zastają sytuację (płaszczyznę bezpieczeństwa), a nie celowe zachowanie, nakierowane na wyrządzaniu innym krzywdy czy upokarzaniu.
Coraz częściej młodzi rodzice chowają swoje pociechy w chaosie wychowawczym : dając im jeść i pić, kupują zabawki i rzeczy materialne tak by zaspokoić ich potrzebę posiadania. Przekupują swoje dzieci, nagradzają za wszystko i nie wyciągają konsekwencji. Oddając swoje pociechy do placówek edukacyjnych licząc na to, że dziecko zostanie wychowane.
Uwarunkowania zewnętrzne to potencjał intelektualny, geny, uzdolnienia, cechy charakteru, rozwój osobowości, wychowanie, status społeczny jak i relacje rodzinne.
Wiedza, doświadczenie, potrzeby emocjonalne, potrzeby egzystencjalne tworzą podstawę mechanizmów zachowania i komunikacji, radzenia sobie w trudnych sytuacjach – kompensacji, tworzenia sytuacji trudnych, wygodnych i bezpiecznych, zabezpieczenie potrzeb emocjonalnych, spełnianie zachcianek, czyli radzenia sobie – kształtowania pressingu, wywierania wpływu na dorosłych.
Im większe ustępstwa ze strony dorosłych i mniejsze egzekwowanie zasad i norm tym silniejszy pressing i eskalacja zachowań ponadnormatywnych.
Odruchowe, impulsywne i intuicyjne działania, nieobjęte wolą i świadomością celu dają wraz z mechanizmami świadomościowymi mieszankę wybuchową. Wtedy takie dziecko, które krzyczy, gryzie, kopie, bo czegoś nie chce lub chce, a jednocześnie przybiera rolę ofiary (w oczach rodziców) znajduje pobłażanie, a następstwem takich negocjacji jest “przekupstwo nagrodzone”. W szkole zaś jest postrzegane jako niebezpieczne i wymagające, a także jako agresor, który potrzebuje specjalnych środków uwagi.
Niestety dzieci, które prezentują taki właśnie obraz rozwojowy jest coraz więcej.
Dysfunkcje w czasie przetwarzania sensorycznego skorelowane jest z nieadekwatnymi (do sytuacji i dziecka) praktykami wychowania np. : brakiem stawiania granic i wymagań owocującym zachowaniem ponadnormatywnym u dzieci i młodzieży. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zachowania te stawiają intuicyjne działanie na otoczenie. Zastają sytuację (płaszczyznę bezpieczeństwa), a nie celowe zachowanie, nakierowane na wyrządzaniu innym krzywdy czy upokarzaniu.
Coraz częściej młodzi rodzice chowają swoje pociechy w chaosie wychowawczym : dając im jeść i pić, kupują zabawki i rzeczy materialne tak by zaspokoić ich potrzebę posiadania. Przekupują swoje dzieci, nagradzają za wszystko i nie wyciągają konsekwencji. Oddając swoje pociechy do placówek edukacyjnych licząc na to, że dziecko zostanie wychowane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz