czwartek, 18 maja 2017

Czwartek z plusem

Klasyfikacja ćwiczeń ogólnie według zaangażowania analizatorów i sensorów:
- Wzrokowo-słuchowe
- Logiczno-pamięciowe
- Językowe
- Wzrokowo-ruchowo-przestrzenne
- Emocje
Każda umiejętność szkolna jest zależna od poziomu integracji, czyli współdziałania ze sobą systemów zmysłowych. Zaangażowanie sensomotoryczne (wielozmysłowe) jest konieczne podczas posługiwania się mową, komunikowania się (wypowiadania się w sposób stylistyczny), pisania (zarówno dotyczy to grafiki jak i treści, również dzielenia się wiedzą w sposób pisemny), czytania (dotyczy techniki czytania jako formy szybkiego odkodowywania i zapamiętywania znaczenia znaku i dźwięku jak i rozumienia treści i ich interpretacji).
Jeśli dziecko ma problemy sensomotoryczne, wówczas nie może w swobodny sposób korzystać ze swoich potencjalnych możliwości intelektualnych. Czuje się gorsze, zaczyna mieć złe zdanie o sobie, tylko dlatego ze nie może nauczyć się pisać poprawnie pod względem ortograficznym czy tez językowym, co jest brane pod uwagę podczas oceniania. W szkole często ocenie podlega nie tyle wiedza dziecka, możliwość i zdolność kojarzenia, interpretowania, korzystania z informacji oraz pamięć czy też myślenie przyczynowo-skutkowe, ale właśnie te umiejętności, które są uwarunkowane rozwojem i dojrzewaniem procesów sensomotorycznych integracji odruchowej i sensorycznej. Jest to pisanie, czytanie, ortografia, stylistyka liczenie oraz jego zapis, czytanie ze zrozumieniem, zapamiętywanie i weryfikacja słuchowa informacji. W wyniku tego dziecko, nie mając dostępu do możliwości korzystania ze swojego potencjału intelektualnego, jest oceniane nieadekwatnie do poziomu wiedzy, a więc traci motywację do nauki. Rodzi to frustrację dziecka, ucznia, użytkownika, dlatego karty sensoryczne realizowane w trybie treningowym całościowo na wielu nośnikach multimedialnych i w postaci kart pracy niskiej technologii, otwiera możliwość wyrównywania szans edukacyjnych dzieci. Pamiętajmy, że nauka ma przynosić radość. Jeśli analizatory-sensory funkcjonują właściwie, bez przeszkód współpracują ze sobą, wówczas zdobywanie wiedzy staje się łatwe, lekkie i przyjemne (nauka jako zasób nowej wiedzy i informacji, które dziecko musi zintegrować z innymi informacjami, już posiadanymi, jak i umiejętności przekazywania oraz korzystania z informacji).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gra Sekwencje